16 nov 2012

La màquina de sumar i restar

Avui us presento un joc que hem el·laborat la Cristina, la Núria i jo.

Des de l'assignatura d' Organització de l'espai escolar, materials i habilitats docents se'ns va demanar que preparéssim un joc amb material inespecífic per al segon cicle d'infantil. Aquest en concret, ha estat el·laborat amb material reciclat i està pensat per a infants de P5.
La màquina de sumar i restar

Teniem la idea de fer algun tipus de màquina o material que els infants hi posséssin alguna cosa o objecte i en sortís una altra (com una espècie de "màquina expenedora"). Llavors, se'ns va acudir una idea genial sobre com començar a treballar les operacions amb els infants: una capsa màgica on hi posariem o treuriem taps en funció de si sumàvem o restàvem.
 

Com funciona?

Es proposa una operació (per part de la mestra o dels infants mateixos). Per exemple, 3 + 2 . Per un forat de la suma (blau) hi llencen 3 taps i per l'altre en llencen 2. Llavors, l'infant posa la mà pel forat de l'igual (groc) i col·loca els taps a la safata de l'igual (també groga). Es procedeix a comptar els taps dipositats a la safata que en aquest cas seran 5 (3 + 2 = 5).
 
Si la operació és 3 - 2, per tant una resta, es col·locaran 3 taps per un dels forats de la suma (blau) i se n'extreuran 2 pel tub de la resta (vermell).
L'últim pas seria extreure els taps pel forat de l'igual (groc), col·locar-los a la safata i comptar-los. Amb l'exemple de la resta n'haguéssim comptat 1, ja que 3 - 2 = 1.

Material utilitzat per confeccionar-la

- 1 Capsa de fulls.
- 1 Ampolla d'1,5 L.
- 2 Potets de salsa.
- 2 Safates de fruita.
- 10 taps iguals d'alguna beguda.
- Pintura: verda, blava, groga i vermella.


Esperem que us hagi agradat la idea i que la utilitzeu tant com vulgueu!
 
 

6 comentarios:

  1. Glòria, la trobo genial! Et convido a penjar-ho al mur de Fer de Mestres.
    Si em deixes posar-hi un però, per la meva experiència a l'Educació Infantil, jo separaria les operacions i faria una màquina de sumar i una altra de restar.
    El procés de la màquina de la resta el trobo complicat per la maduresa dels infants de P5 i no podran utilitzar-la de forma autònoma. Sempre pot ser un material d'ampliació per a aquells infants d'altes capacitats.
    Us felicito per la vostra creativitat. Penjo la imatge al meu tauler de Pinterest.
    Gràcies per compartir!!!

    ResponderEliminar
  2. Gràcies Carme! Ara ho penjat al mur de Fer de mestres.
    Sí... potser tens raó quan dius que és una mica complex per P5 i trobo bona la idea de separar-ho en dues caixes, ho tindrem present a l'hora de posar-ho en pràctica.

    Un petunet!

    ResponderEliminar
  3. Una idea genial, sou fantàstiques. Crec que si la necessito la montaré. Genial, us poso un 12.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Moltes gràcies Rosa! I tant! Fés-la servir tant com vulguis!
      Ja ens diràs com t'ha funcionat!
      Una abraçada :)

      Eliminar
  4. Las felicito, es una manera de llevar al pensamiento abstracto las operaciones de suma y resta con el material concreto.

    ResponderEliminar
  5. HOla , podrias explicarlo en castellano, es que no me queda claro lo de la resta .GRACIAS

    ResponderEliminar